Navigation:  Základní postupy > Práce s typy čar >

Síla čáry na obrazovce versus síla čáry na výstupu

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Od verze 12.0 program GEUS obsahuje pro každý grafický prvek vlastnost tloušťka čáry. Zde se předem omlouvám, že asi v následující textu a i jinde budu často tento termín zaměňovat za sílu čáry, tento termín mi připadá přirozenější, nicméně tloušťka je použita v českém překladu programu MicroStation.

_bm11

 

Vlastnost „tloušťka čáry" může v GEUSu nabývat hodnot od 0 do 15 a pro aktuálně vytvářený grafický prvek se nastavuje tlačítkem v nástrojové liště, viz obrázek.

Tedy ve vlastním výkresu je u každého grafického prvku uložena hodnota, která může mít 16 různých hodnot. Stále však zůstává rozdíl v interpretaci této hodnoty na obrazovce a na výstupu na papír.

Nová logika - síla čáry na výstupu vázaná na hodnotu  tloušťku čáry

Při této logice je hodnota tloušťky čáry Na obrazovce je hodnota (nebo-li tloušťka čáry) reprezentována různou šířkou zobrazené linie v tzv. obrazových bodech (pixelech). Tloušťce o hodnotě 0 odpovídá čára o síle 1 pixelu a tloušťce o hodnotě 15 čára o síle 16 pixelů. Tato reprezentace na obrazovce v pixelech je u každé čáry použita vždy bez ohledu na zvětšení na obrazovce. To znamená, že zvětšování/zmenšování výřezu zůstává reprezentace čáry v pixelech pořád stejná.

Naproti tomu na „papírovém" výstupu lze každé hodnotě tloušťky čáry přiřadit libovolnou sílu čáry v milimetrech v nastavení tisku, viz obrázek.

 

clip0080

Jedná se více méně o podobnou logiku, jaká je použita v programu MicroStation.

To samozřejmě platí pro tiskárny a rastrové plotry (velkoformátové tiskárny). U perových plotrů je síla vždy síla čáry dána pouze tloušťkou pera fyzicky vloženého do plotru.

Původní logika - síla čáry na výstupu vázaná na číslo pera

Zároveň s novými možnostmi byla zachována možnost použít logiku síly čáry dle starších verzí programu. To hlavně proto, aby po načtení kresby ze starších verzí nebylo nutné celý upravovat.

Tyto dvě logiky se přepínají pomocí přepínače Šířky per vázané na buď na číslo pera (původní logika, viz dále) nebo tloušťky čar (nová logika, viz výše). Viz také obrázek.

Původní logika vazby síly čáry na výstupu k číslu pera pochází z dob perových plotrů. Pokud se totiž výkres z GEUSu kreslí na perovém plotru, nelze sílu čáry ovlivnit jinak, než že se do držáku pera v plotru vloží pero požadované síly. Perové plotry měly většinou možnost vložit maximálně 8 per, která měla přiřazená čísla od 1 do 8.

Rastrové plotry sice žádná pera fyzicky nemají, ale protože systém komunikace plotru s programem (jazyk HP-GL) byl i u nich výrobci zachován,  zůstal zachován i pojem pera. Akorát se v tomto případě nejedná o fyzicky existující pero, ale o pero "logické". To znamená, že rastrový plotr má pera definována pouze ve svém vnitřním programu a v něm k nim přiřazené barvy a sílu čáry. Těch per sice může už být až 256, ale ve GEUSu jsme jich zatím umožnili 16. Síly čar těchto logických per lze u mnoha rastrových plotrů nastavit přímo v jejich programu (například ovládáním přes LCD displej na plotru). Pak by stačilo nastavit, že GEUS má kreslit jako na perový plotr (viz následující obrázek), a vše by opravdu bylo jako na perovém plotru.

Sílu čáry pera lze však nadefinovat i přímo ve GEUSu. V dialogu (viz obrázek) je nutné nastavit, že se jedná o rastrový plotr. Pak stačí u konkrétních per vyplnit požadovanou sílu čáry v milimetrech. Políčko pro předefinování barvy se zaškrtnout nemusí, protože rastrový plotr může být monochromatický.

Barvu pera lze pak změnit pomocí kliknutí na tlačítko s barvou. Změna barvy se provádí ve standardním dialogu Windows pro změnu barvy.

 

clip0082

 

Protože všechen grafický tisk v programu GEUS probíhá dle stejné logiky přes jazyk HP-GL, platí veškerá výše uvedená pravidla i pro všechny černobílé i barevné tiskárny.

Protože však samotná čára měla v dřívějších verzí programu  vždy stejnou tloušťku, byla jediná vlastnost, podle které šlo přiřadit k čáře pera, barva čáry. Tedy to, kterým perem se pak čára  vykresluje na výstupu, je při této logice dáno její barvou. Barvě se číslo pera nastavuje v následujícím dialogu, viz obrázek:

Vlevo je barva, vpravo je číslo pera, které má plotr použít pro její vykreslení.