Navigation:  Základní postupy >

Práce s vrstvami

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Vrstva kresby je jeden z nejdůležitějších pojmů pro správné zvládnutí základní logiky obecně téměř všech kreslicích programů (od AutoCADu, přes MicroStation až po bitmapový PhotoShop).

Co je to tedy vrstva

Každý se jistě setkal s tzv. zpětným projektorem. Jedná se o zařízení, na které se položí obrázek nakreslený na průhledné fólii a ten se prosvícením přes čočku se zrcadlem promítne na promítací plochu (např. zeď). V jednu chvíli lze položit na zařízení i více fólií najednou s různými obrázky, ty se pak na promítací ploše jeví jako jeden obrázek. Pojem vrstva si lze ve GEUSU (i v jiných grafických programech) představit jako tuto fólii.

Jak vypadají vrstvy ve GEUSu

V programu GEUS jsou vrstvy - fólie označeny čísly. Tedy každý grafický prvek v kresbě dostane přiřazené číslo vrstvy, do které patří. Tím se dosáhne toho, že například lze všechny prvky v jedné vrstvě najednou "zneviditelnit", tomu říkáme, že vrstva XX byla vypnuta.

Ve GEUSU  existuje 63 vrstev (inspirace pochází z programu MicroStation, který měl až do verze 7.0 stejný počet vrstev). Pro větší přehlednost lze však pracovat i se zkrácenou nabídkou vrstev, v takovém případě se pracuje pouze s 20 vrstvami ( s tímto počtem vrstev pracovaly starší verze programu GEUS 6.0). V praxi většinou postačí běžnou kresbu rozdělit na 20 vrstev. Práce s rozšířeným počtem 63 vrstev byla doplněna z důvodu přenosu dat do programu MicroStation, tak aby po provedení převodu nebylo nutné provádět přesuny mezi vrstvami. 63 vrstev umožňuje dělit kresbu do stejných vrstev jako program MicroStation. Ten jich sice má 64, jsou však očíslované od 0 do 63 a z toho je vrstva 0 uživateli nepřístupná. Přepínání zkrácené a rozšířené nabídky vrstev se provádí ve funkci Vrstvy - nastavení.

Práce s vrstvami

Každý nově nakreslený grafický prvek je uložen do vrstvy (tedy dostane přiřazené číslo vrstvy), která je nastavena jako aktuální. Aktuální vrstva se nastavuje na nástrojové liště příslušným tlačítkem:

 

_bm5

_bm6

 

Objeví se formulář/panel s čísly všech vrstev aktuální nabídky (20 nebo 63). Kliknutím myší přímo na číslo vrstvy, se tato vrstva stane aktuální. To znamená, že od této chvíle se budou všechny prvky umisťovat do této vrstvy. Číslo aktuální vrstvy se objeví na tlačítku vrstev v nástrojové liště.

Zaškrtávací políčka vlevo od čísel vrstev vrstvu zapínají/vypínají. Všechny prvky ve vypnuté vrstvě nebudou na obrazovce zobrazeny, ale stále zůstávají součástí výkresu. Po zapnutí vrstvy se ihned objeví. Klávesou [+] na numerické části klávesnice se zapnou všechny vrstvy na panelu vrstev. Klávesa [-] na numerické klávesnici naopak všechny vrstvy vypíná, pouze aktuální vrstvu nelze vypnout, protože kreslené prvky by pak nebyly vidět.

Práce s vrstvami využívá mnoho dalších funkcí: například při výstupu na tiskárnu se vždy tisknou pouze zapnuté vrstvy. Naopak: například při exportech lze zaškrtnout, zda se má exportovat celý výkres bez ohledu na zapnuté vrstvy nebo jen zapnuté vrstvy.

Ve funkci Vrstvy - nastavení lze vrstvy také pojmenovat, zjistit jejich využití a všechny nastavené hodnoty pro práci s vrstvami uložit do definičního souboru. Tamtéž lze i načítat již dříve vytvořené definiční soubory.

Podle jména lze vrstvu volit i přímo z panelu vrstev. Kliknutím pravým tlačítkem myši na některé z čísel vrstvy se zobrazí dialog, kde jsou zobrazena jména vrstev a tlačítkem OK se potvrdí výběr vrstvy, která se tak nastaví jako aktuální.

Popis, jak  přesunout prvek, který již existuje, z vrstvy do vrstvy, je uvedený v kapitole Editace prvků.