Program GEUS umožňuje spolupráci s digitizéry a tablety pro účely digitalizace a planimetráže map. V dalším textu se tedy přidržíme obecnějšího označení digitizér:
Digitizéry lze z hlediska programu GEUS rozdělit do dvou skupin, i když toto rozdělení není v nastavení typu digitizéru v programu samotném zdůrazněno.
1. Prvním typem jsou digitizéry, k nimž existuje WinTAB driver. Tento driver je u většiny digitizérů rovnou součástí dodávky od výrobce (na přiložené disketě nebo CD). Jedná se o prakticky všechny deskové digitizéry. K takovým digitizérům se z hlediska programu GEUS přistupuje naprosto shodně. Proto je pro všechny tyto digitiézru v nastavení jediná volba WinTAB driver. Tyto digitizéry lze pak používat v obou částech programu: výpočetní i grafické.
2. Druhým typem jsou digitizéry, které WinTAB driver nemají, ale lze je připojit k programu GEUS přímo. Tedy GEUS čte souřadnice přímo z digitizéru bez prostřednictví driveru. Zatím se jedná pouze o digitizér X-Plan, který se připojuje přes klasický sériový port. Digitizéry KP-1000 a KP-800 jsme zatím neměli možnost testovat s Win verzí (DOS verze GEUSu je uměla), ale by být problém je v případě zájmu do Win verze dodělat. Tyto digitizéry lze zatím používat pouze ve výpočetní části, možná se nám v budoucnosti podaří tento problém vyřešit a XPlan půjde používat i v grafické části pro přímou digitalizaci kresby.
3. Třetím, více méně "virtuálním" typem, je rastrový obrázek mapy v počítači. Tento obrázek vznikne většinou sejmutím mapy pomocí skeneru. Zatím umí GEUS načíst pro digitalizaci pouze rastr ve formátu BMP. Časem se nám snad podaří doplnit i další formáty. Rastrový obrázek se načte do speciálního okna, kde se z něj pak snímají souřadnice téměř identicky jako na deskovém digitizéru. Podrobný popis digitalizace z rastru je uveden v kapitole Digitalizace z rastrového souboru.
Digitalizace bodová
Digitalizace jednotlivých bodů se provádí ve výpočetní části programu funkcí Digit - 68 Digitalizace. Digitalizované body jsou ukládány do seznamu souřadnic a lze je samozřejmě zobrazit v grafické části programu. Kresbu je však nutné vytvořit dodatečně myší pomocí těchto bodů.
Digitalizace kresby
Aby bylo možné v grafické části vytvářet kresbu pomocí digitalizace, je nutné nejdříve funkcí Digit - 68 Digitalizace určit transformační klíč (stejně jako u bodové digitalizace). Poté lze přejít do grafické části programu (například stisknutím klávesy [F2]). Pokud program při vstupu do grafické části programu zjistí, že je určen transformační klíč a je nainstalován ADI-driver, začne sledovat při umisťování bodu mimo myši také digitizér. Bodem je myšlen jakýkoliv bod, tedy např. počáteční a koncový bod přímky, body kruhového oblouku, střed kružnice, atd. Pokud je stisknuto tlačítko na myši, je zadávaný bod umístěn do polohy zvolené myší, pokud je stisknuto tlačítko na digitizéru je bod umístěn do polohy zadané digitizérem.