Navigation:  Seznam > Editace a práce se seznamem souřadnic > Funkce / akce v menu formuláře seznamu souřadnic > Nástroje >

Vytvoř kresbu do grafiky přes spojování dle kódů

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Možnost automatického vytvoření kresby na základě kódů kresby uložených v popisu bodu.

Základní logika vytváření kresby na základě kódů bodů

Kódem bodu se tedy pro tento účel myslí jednotlivé kódy pro vytváření kresby, které se načítají z popisu bodu v seznamu souřadnic (popis bodu může mít v GEUSu až 20 znaků, viz Popis struktury seznamu souřadnic). U jednoho bodu může tedy být uloženo více kódů kresby - samozřejmě maximální součet znaků všech kódů a jejich případných oddělovačů se musí vejít právě do maximálních 20 znaků popisu bodu.

Základním předpokladem automatického vytvoření kresby v GEUSu na základě kódů je, že body byly měřeny (a tedy i číslovány) v tom pořadí, jak se pro tvorbu kresby tyto body spojují. Existuje však i možnost, jak kresbu nechat vytvořit v tom pořadí, jak byly v terénu měřeny bez ohledu na čísla bodů. Tato možnost bude popsána dále, je založena na vytvoření souboru předpisu kresby (soubor KKR) při zpracování polární metody (viz Vytvářet soubor pro kódovanou kresbu (*.kkr)).

Kresba dle kódů se vytváří na základě dvou textových souborů:

Soubor s definicí kódů a stylů

V tomto souboru jsou popsány významy jednotlivých kódů, tedy zda kód představuje bod linie, textu nebo značky, jakou barvou a do jaké vrstvy se má kreslit. Tedy soubor smí obsahovat každý kód jen jednou a u něj je uveden kompletní popis, co takový kód znamená a jak se z něj má kresba generovat. Tento soubor může být společný pro mnoho zakázek, které sdílejí stejný způsob vytváření kresby na základě kódů.

Kódovací soubor kresby

Jedná se vlastně o soubor "předpisu kresby". V tomto souboru jsou uvedeny body a u nich všechny kódy, které s k tomuto bodu vážou. Tedy na jeden bod může být navázáno více linií, textů, značek. Tento soubor také definuje pořadí spojování bodů - spojují se v tom pořadí, v jakém jsou v souboru uvedeny.

Kód kresby

Kód kresby může mít v GEUS různou logiku načítání z popisu. V zásadě jsou dva rozdílné přístupy:

1. kód s pevnou délkou

Délku kódu lze nastavit délku na 1 až 4 znaky.

2. kód s proměnlivou délkou

Každý kód může mít úplně libovolnou délku, ale aby bylo možné jednotlivé kódy rozlišit, musí být jednotlivé kódy odděleny tzv. oddělovačem, tedy nějakým znakem z množiny znaků, která byla jako oddělovače zadána. Tato logika se použije, pokud je délka kódu nastavena na 0 (nulu).

Parametr kódu

Pro oba typy kódů kresby je nutné uzavřít parametr mezi dva znaky, které byly jako oddělovač zadány. Zatím GEUS zná jenom jeden parametr a to je vlastní text grafického prvku text. Tedy pokud jako oddělovač zadáte znak # (hash), tak bude kód i s parametrem pro vykreslení textu povrchu vypadat takto: TP#asfalt#. Za oddělovač je vhodné zvolit nějaký znak, který se jinak běžně nepoužívá jak v mapách, tak ani v kódech a ani jako oddělovač pro jednotlivé kódy. Přitom je také vhodné, pokud se na Vaší stanici nebo záznamníku bude dobře zadávat.

Index kódu

Pokud je zapnut přepínač První číslice za kódem je index kódu, je možné rozpracovat až 10 linií jednoho kódu najednou. Tedy v souboru Soubor s definicí kódů a stylů je například zadán kód KC a k němu je uveden styl kresby, jakým má být linie nakreslena. V kódech kresby pak můžou vyskytnout kódy KC0 až KC9 s tím že každý kód reprezentuje jednu linii, ale v definicích kódů se hledá jen KC.

Vzorové soubory

Vzorové soubory naleznete v případě zájmu ke stažení na našich webových stránkách na standardní stránce, kde jsou ke stažení i všechny verze našich programů.