Základní body (budou postupně doplňovány)
•Uvnitř kompletně zaplochovaných oblastí se nic okolo změn těchto oblastí neřeší. Nicméně tvůrce GAD musí mít na paměti, že veškerá kresba musí jít zaplochovat.
oKaždá plocha, která se bude vytvářet "zaplochováním" na serveru má svůj definiční bod.
oPokud v GEUSu spustíte funkci výměra automaticky a zapnete vybarvení určené výměry a kliknete do místa definičního bodu, dostanete hrubou kontrolu toho, co bude server zaplochovávat a následně kontrolovat při přebírání JVF. Viz také Jak řešit chybu "Plocha bez definičního bodu", kde je uvedené potřebné nastavení k tomu, aby kontrola automaticky nalezenou plochou fungovala.
•Obecně se kresba oblastí NEW a DEL kreslí po bodech, tedy po hranicích kresby s tím, že DEL se obecně kreslí pouze po bodech a hranicích referenčních objektů. Výjimky jsou uvedeny níže.
•ZPS NEW a DEL je nutné řešit, pokud se měněná plocha dotkne hranice obvodu oblasti kompletní ZPS.
•Všechny oblasti ať už DEL, tak i NEW musí být vždy v oblasti aktualizačních dat - viz Oblast změny.
•Zmenšit rozsah plochování lze jen při kraji (nelze uprostřed původní oblasti plochování udělat novou "díru").
•Pro oblasti kompletní ZPS hodnoty atributů "TridaPresnostiPoloha", "TridaPresnostiVyska" a ZpusobPorizeniZPS" nemají význam, většinou jsou naplněny hodnotami 9,99 ...
Poznámky k tématu v bodech
Zde uvádíme nějaké body okolo poznatků s vytvářením oblastí ZPS NEW a DEL, které se nám zatím podařilo shromáždit (14.11.2024):
•Bohužel obecně není práce s DTM v rámci krajů úplně jednotná. Záleží na tom, jaké programové vybavení ten který kraj na DTM používá či případně jaké úpravy v programech učinil. V tuto chvíli je základní dělení na dvě oblasti:
oK2 - Praha a středočeský kraj - umí zapracovat po dohodě i GAD, které úplně automaticky neprojdou, mají nástroje a i dostatečné personální obsazení, tedy mělo by hodně věcí jít dohodnout. Bohužel z hlediska exportu i importu JVF a protokolu chyb jsou často nemalé rozdíly proti datům K12, které lze zachytit až při provozu, protože nejsou dokumentovány.
oK12 - zbylých 12 krajů - zatím nemají úplně funkční nástroje na zapracování chybných JVF souborů, tedy zatím prý nemohou být příliš nápomocní a zpracovatel GAD si prostě musí nějak poradit sám.
•Toto dělení na K2 a K12 platí pro oblasti kompletní ZPS a tedy v dalším textu budeme rozdíly dle dělení K2 a K12 zmiňovat.
•K2 - Praha je celá zaplochovaná, ve Středočeském kraji krajské silnice.
•K2 - DEL
oKreslí jen jako rozdíl mezi starou a novou – v takovém případě nejdete do podrobných bodech, ale po průsečících - tedy kresba DEL může jít i po nových bodech a průsečících nové kresby s rušenou. Oblast DEL musí být vrcholově totožná a zohledňuje referenční kresbu a nový stav – tzn. jako DEL dělám jen malé kousky, které mi z budoucího stavu vylézají (tzv. třísky) – což při dlouhých polygonech silnic může být několik objektů. Tzn. řeším jen rozdíly mezi původní oblastí kompletní ZPS a novou oblastí kompletní ZPS.
•K12 - DEL
oMusí být vrcholově totožná a zohledňuje pouze referenční kresbu (ne nově vytvářenou). Tzn. chci odmazat kus příkop, protože tam již není, tak ho celý objedu jako oblast DEL. Pokud dělám update konstrukčních linií, tak by to mělo projít bez nutnosti oblasti kompletní ZPS, ať už DEL, tak i NEW. Kromě toho, pokud dělám DEL, tak bych měl odstranit i definiční body (ale tohle je i v rámci K12 nastavené u každého jinak - např.ve Zlíně se nemusí).
oPokud se měněná plocha dotýká obvodu oblasti kompletní ZPS (a neruší se její definiční bod) pak je třeba tuto celou plochu zahrnout do oblasti NEW. Jinak je hlášená chyba typu: Chyba : chybná definice oblasti DEL - definiční bod ID: 32000120000415637 (doprovodné informace)
•K12 - NEW
oNemusí oblasti NEW vést po kresbě a lomových bodech pokud v okolí již nejsou jiné referenční objekty DTM.
oNicméně od května 2025 se zdá, že bod výše již neplatí a i v K12 musí hranice plochy ZPS NEW vést pouze a jen po kresbě v novém stavu. Nemusí však nutné jít po liniích celé plochy, například pokud je zbytek kresby velmi dlouhé silnice bez změny, může hranice ZPS NEW "přeskočit" na bod na druhé straně silnice, i když v daném místě žádná linie není. Pokud však je ZPS NEW nakreslená přes celou zbylou nezměněnou část silnice, není to na závadu, GAD by měla projít. Toho využívá "Otrocký" algoritmus kreslení ploch ZPS NEW a DEL.