Navigation:  Základní postupy > Práce s rastrovými daty >

Vektorizace rastrů v GEUSu

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Jak vyplývá z kapitol Rastrová data obecně a Obecná logika používání rastrů v programu GEUS nelze používat rastrový obrázek přímo pro výpočty. Program totiž sám v rastrovém obrázku neumí rozeznat čáry, značky, texty… (Poznámka: Takové programy sice existují, ale v cenový relacích deseti a sta tisíců korun). Pokud je tedy zapotřebí s obsahem rastrové kresby dále digitálně pracovat, musí uživatel potřebnou kresbu rastru „obkreslit" (vektorizovat) standardními grafickými prvky GEUSu.

To znamená například, že nad čárou v rastrových datech se nakreslí čára funkcí Kresli linii. Tuto linii už lze dále používat ve všech ostatních funkcích včetně výpočtů ploch apod. Samozřejmě, že není nutné vektorizovat celý rastrový soubor, ale postačí např. jen ta část, které se dotkne geometrický plán, případně tu část, jako když se ručně překreslovala kresba katastrální mapy na geometrický plán.

Je tu však jeden problém:

Pro vytváření vektorové kresby nad rastry nelze využívat v programu GEUS žádné funkce dochycení (viz Režim dochytávání). Uživatel tedy musí kreslit přímo na obrazovce s maximální možnou přesností. To při běžném zvětšení kresby na obrazovce je velmi obtížné až prakticky nemožné:

Nejmenší pohyb myší na obrazovce je dán rozlišením obrazovky. Pokud se pokusíte myší pohnout o jediný obrazový bod (chce to hodně pevnou ruku) a budete při tom sledovat zobrazované hodnoty souřadnic, zjistíte, že mohou „skákat" i po celých metrech. Při běžném zvětšení kresby tedy nelze podle rastrového podkladu kreslit s dostatečnou přesností.

V programu GEUS se to řeší pomocí „lupy", která umí zobrazit zvětšený výřez kresby tak, že není problém kreslit s maximální přesností. Funkce lupy je podrobně popsána v kapitole Lupa.