Navigation:  Základní postupy >

Práce s kresbou - kreslení

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Základní logikou kreslení v grafické části programu GEUS je vytváření kresby nad body seznamu souřadnic. Program je v tomto ohledu velice jednoúčelový a nepředpokládá se jeho použití pro jiné účely, než je kreslení map velkých měřítek. Lze ho samozřejmě použít i jako obecný vektorový kreslicí program, budou v něm však chybět funkce, které jsou  v obecných programech tohoto typu obvyklé.

Základem kresby jsou tedy graficky zobrazené body ze seznamu souřadnic. Body jsou z výpočetní do grafické části zasílány buď průběžně tak, jak se jich dotkne výpočet nebo dávkově z funkce Práce se seznamem souřadnic.

Neznamená to však, že by šlo spojovat jen body. Kreslit lze normálně i na volné ploše bez bodů, akorát pro konstrukce "od ruky" a pro konstrukce různých úloh bez vypočtených bodů obsahuje grafika GEUSu zatím minimum funkcí.

V grafické části tedy budou před jakýmkoliv kreslením téměř vždy zobrazeny nějaké body. Před samotným kreslením je však nutné si ujasnit několik pojmů:

Kreslení grafických prvků obecně

Po spuštění příkazu pro kreslení některých grafických prvků se otevře okno dialogu, v kterém lze nastavit některé hodnoty specifické pro právě kreslený typ prvku. Například pro text se zobrazí dialog:

 

_bm0

 

Tyto dialogy fungují jako "plovoucí" nástrojové lišty pro konkrétní typ prvku. Zůstavají tedy otevřené po celou dobu kreslení prvku a lze je přesouvat na libovolné místo pracovní plochy Windows. Jejich zavřením se zároveň ukončí i celý příkaz kreslení. Stejně naopak, při ukončení příkazu kreslení klávesou [Esc] nebo pravým talčítkem myši se automaticky zavře i tento dialog.

Po změně jakékoliv hodnoty v tomto dialogu se dialog nezavírá, stačí jen přejet kurzorem myši do prostoru kresby a začít kreslit, hodnoty změněné v dialogu se projeví přímo.

Ukázání polohy ve výkresu pomocí myši

Každý grafický prvek při svém kreslení vyžaduje zadání polohy jednoho nebo více bodů ve výkresu. Každý takový bod se zadává v celém programu shodným způsobem. Pro určení polohy všech těchto bodů platí tato obecná pravidla:

 

Bod se většinou zadává najetím kurzoru myši na požadované místo v kresbě a stisknutím levého tlačítka myši.

Při kreslení "od ruky" se bod umístí přesně do souřadnic, které jsou vypsány v pravém dolním rohu hlavního grafického formuláře ve chvíli stisknutí tlačítka myši.

Pro přesné kreslení a konstrukce je nutné použít Režim dochytávání. Většina konstrukcí a kreslení se při kresbě map velkých měřítek musí provádět právě pomocí režimu dochytávání.

Bod lze umístit i bez kurzoru myši na ručně zadané souřadnice pomocí funkce Nastav bod.

Vlastnosti grafických prvků

Každý grafický prvek umístěný do kresby má mimo polohy několik dalších důležitých vlastností. Tyto vlastnosti záleží také na typu prvku. Linie má například poněkud jiné vlastnosti než má text apod. Dvě vlastnosti má každý grafický prvek v programu GEUS stejné: barvu a vrstvu. Typ čáry pak přísluší pouze liniím, kruhům a kruhovým obloukům. Stočení textům, značkám a blokům, atd. Některé vlastnosti jsou vidět hned: barva, typ čáry... Některé vlastnosti vidět nejsou, ale jsou přitom při další práci velice důležité: to je například vrstva: Práce s vrstvami.

Barva  sice na obrazovce vidět je, ale zase je trochu složitější vazba na barvu na výstupu při tisku: Práce s barvami.

 

Ostatní důležité kapitoly pro vytváření kresby:

 

Práce s typy čar

Práce s texty

Práce se značkami

Práce s body seznamu souřadnic

Práce s měřítkem výkresu

Práce s výkresem a jeho soubory

Práce se styly kresby

Práce s bloky kresby

Práce se vzhledem vrstev

 

Práce s rastrovými daty

Referenční výkresy

 

Práce s formátem VKM

Práce s výkresem DOS verze